| وبلاگ حقوقی رضا عابدی حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ  | ||
| 🍀 روزی مرحوم ملاعلی_آخوند_همدانی از علما و عارفان به نام همدان با عالم ربانی حاج شیخ_حسنعلی_نخودکی_اصفهانی ملاقاتی داشتهاند و در این دیدار از ایشان تقاضای پند و نصیحتی میکنند و حاج شیخ حسن نخودکی در گفتاری کوتاه و جامع این طور بیان میکنند که؛ 🌷 "مرنج و مرنجان".🌷 وی تصریح کرد: مرحوم آخوند ملاعلی همدانی در پاسخ به ایشان این طور می گوید که، مرجان راحت است، یعنی آنکه نه کسی را از خود ناراحت میکنیم، نه به دیگری اهانت میکنیم و نه غیبت کسی را میکنیم، اما برای عمل به "مرنج" چه کاری باید انجام دهیم؟ چرا اگر کسی به ما بدی کند، انسان رنجش پیدا میکند و مرنج محقق نمی شود. 🌷 خود را کسی ندانی، 🌷 به بیان دیگر مشکل کار در همین است که ما خودمان را کسی میدانیم و به ثروت، علم و جایگاه خود می بالیم و لذا هیچ کس جرات ندارد به ما "تو" بگوید. 
  [ یکشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۱ ]  [  ]  [ رضا عابدی ]  نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان تعویق و تعلیق صدور حکم و اجرای مجازات درباره جرم توهین به رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) جزئیات نظریه شماره نظریه: ۷/۱۴۰۱/۱۱۵۲ استعلام آیا توهین به مقام معظم رهبری و مرحوم امام (ره) جرم امنیتی محسوب میشود و مشمول ممنوعیت مندرج در بند «الف» ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ میشود؟ نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه ۱. جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی در فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ و اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری در فصل دوم همان قانون و در ماده ۵۱۴ ذکر شده است. چنانچه اراده قانونگذار این بود که جرم اخیرالذکر در زمره جرایم علیه امنیت باشد، در فصل مربوط ذکر میشد؛ حال آنکه عنوان مجرمانه مذکور، در فصل مربوط به اهانت به مقدسات مذهبی و … آمده است؛ بنابراین جرم مورد سؤال، در زمره جرایم علیه امنیت نیست. تفکیک جرایم توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقام رهبری طبق بند «ب» ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ از جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی… در بند «الف» این ماده، مؤید این نظر است. ۲- با عنایت به مراتب مذکور در بند یک پاسخ، جرم موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) مشمول «ممنوعیت» و «محدودیت» مذکور در ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و تبصره الحاقی این ماده مصوب ۱۳۹۹ نیست. ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲: صدور حکم و اجرای مجازات در مورد جرایم زیر و شروع به آنها قابل تعویق و تعلیق نیست: الف– جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات ب– جرایم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدم ربایی و اسید پاشی پ– قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، جرایم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا ت– قاچاق عمده مواد مخدر یا روان گردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان ث– تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی و محاربه و افساد فی الارض ج– جرایم اقتصادی، با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال تبصره- در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور در صورت همکاری مؤثر مرتکب در کشف جرم و شناسایی سایر متهمان، تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است. همچنین تعلیق مجازات جرائم علیه عفت عمومی (به جز جرائم موضوع مواد (۶۳۹) و (۶۴۰) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کلاهبرداری و کلیه جرائم در حکم کلاهبرداری و جرائمی که مجازات کلاهبرداری درباره آنها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری محسوب می شود و شروع به جرائم مقرر در این تبصره، بلامانع است. رعایت ماده (۴۶) این قانون در خصوص این تبصره الزامی است.  [ یکشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۱ ]  [  ]  [ رضا عابدی ]  زمانی می رسد که؛ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلّم یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ بُطُونُهُمْ آلِهَتُهُمْ وَ نِسَاؤُهُمْ قِبْلَتُهُمْ وَ دَنَانِیرُهُمْ دِینُهُمْ وَ شَرَفُهُمْ مَتَاعُهُمْ لَا یَبْقَى مِنَ الْإِیمَانِ إِلَّا اسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ لَا مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا دَرْسُهُ- مَسَاجِدُهُمْ مَعْمُورَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ خَرَابٌ عَنِ الْهُدَى عُلَمَاؤُهُمْ أَشَرُّ خَلْقِ اللَّهِ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ حِینَئِذٍ ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ جَوْرٍ مِنَ السُّلْطَانِ وَ قَحْطٍ مِنَ الزَّمَانِ وَ ظُلْمٍ مِنَ الْوُلَاةِ وَ الْحُکَّامِ. فَتَعَجَّبَ الصَّحَابَةُ وَ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ یَعْبُدُونَ الْأَصْنَامَ قَالَ نَعَمْ کُلُّ دِرْهَمٍ عِنْدَهُمْ صَنَم . رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: زمانى براى مردم فرا رسد که شکمهاشان خدایانشان است و زنانشان، قبله آنان و دینارهایشان، دینشان و شرف و افتخارشان، کالاهایشان است از ایمان فقط نامى و از اسلام تنها نشانى و از قرآن فقط درسى باقى مىماند. ساختمان مساجدشان آباد و قلبهایشان از هدایت خراب و ویران است. دانشمندانشان بدترین مردمان روى زمینند. در این هنگام خداوند آنان را به چهار خصلت آزمایش و مبتلا مىکند، ستم سلطان و قحطى دوران و ظلم والیان و حکمرانان و قاضیان. پس صحابه تعجّب کردند و گفتند: اى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله! آیا آنان بتها را مىپرستند فرمود: آرى، هر درهمى نزد آنان بتى است. بحار الأنوار ، علامه مجلسی ، ج 22 ، ص 454 به بعد.  [ جمعه بیست و ششم اسفند ۱۴۰۱ ]  [  ]  [ رضا عابدی ]  اهمیت مرور مطالب درموفقیت تحصیلی معجزهای به نام مرور هدف از مرور مطالب چیست؟ هر انسانی دارای سه نوع حافظهی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت میباشد. در حافظهی کوتاهمدت، اطلاعات زمان کمی در حافظه میماند و اگر مدتی از آن استفاده نشود، در مدت کمی پاک و فراموش میشود. به عنوان مثال: اگر یک فرمول فیزیک و یا معنای یک لغت را یک بار ببینید ولی دوباره به آن مراجعه نکنید، با توجه به حجم محدود این حافظه، پس از مدتی آن فرمول را فراموش خواهید کرد و به جای آن، مطالب و اطلاعات دیگری در حافظهی کوتاهمدت ذخیره میشود. ولی اگر آن مطلب مرور شود یا از آن استفاده شود، به حافظهی میانمدت انتقال مییابد. حافظهی میانمدت، ظرفیت بیشتری دارد و امکان نگهداری اطلاعات در آن بیشتر است. چند بار استفاده در طول زمانهای متناوب، باعث انتقال کافی و بدون اضطراب و استرس مخرب، با انتخاب راهحلی مناسب به تمامی سؤالات پاسخ داده شود. چهار یادآوری: یادآوری مطالب خوانده شده معمولاً فرآیندی خودآگاه است یعنی انسان در موقع پاسخگویی به هر سؤال در جلسهی آزمون، آن دسته از مطالبی را که به آن موضوع وابسته است، به یاد میآورد. به همین دلیل اگر مطالب آموخته شده، درست دستهبندی نشده باشد، این یادآوری انجام نمیشود و یا ناقص انجام میپذیرد. مرور صحیح و به موقع، علاوه بر تسلط بر دروس، باعث یادآوری سریعتر و صحیحتر میشود. شرایط مرور چیست؟ 1- برنامهریزی صحیح و نظم دادن به مرور: مهمترین شرایط برای رسیدن به اهداف مرور یعنی حفظ، یادگیری، تسلط و یادآوری دروس و مطالب خوانده شده، برنامهریزی منظم و صحیح مرور است. البته این نظم بستگی به نوع مطالب انتخاب شده برای مطالعه نیز دارد. ولی در هر صورت، شرط اصلی هر نوع مرور، نظم انجام آن است. 2- تمرکز کافی موقع مرور: تمرکز در مطالعه یکی از شروط اصلی مطالعه است و موقعِ مرور مطالب نیز از اصلیترین شروط است زیرا بدون تمرکز کافی اگر یک مطلب ده بار نیز مرور شود، به یادگیری منجر نخواهد شد. پس هر کس برای هدر ندادن وقت ارزشمنداش، باید در موقع مرور مطالب تا حد امکان تمرکز کافی داشته باشد. 3- مطالعه با حجم مناسب: مسلماً معنای مرور یعنی چند بار مراجعه به دروس و مطالعهی آنها است. به همین دلیل، برای اینکه تعداد این مرورها و فواصل آن به اندازهی کافی باشد، باید در موقع مطالعه، حجمی مناسب انتخاب شود تا مرور آن مطالب نیز با حجم و تعداد تکرار مناسب و کافی انجام شود. 4- انتخاب روش مطالعه درست: اگر قرار باشد تمام مطالب خوانده شده، دوباره مرور شود، به هیچ وجه امکان مرور و تکرار کافی وجود ندارد و شاید مطالعهی همهی مطالب خوانده شده، بیش از دوبار امکانپذیر نباشد؛ ولی اگر در مطالعهی بار اول، روشی درست انتخاب شود یعنی با خلاصهنویسی، علامتگذاریهای متنوع و مشخص کردن مطالب مشکل، در موقع مرور با وقتگذاری بسیار کمتری میتوانیم تمام مطالب را یاد بگیریم و حداقل تا پنج بار مطالب خوانده شده را مرور کنیم.  5- فهمیدن و یادگیری مطالب خوانده شده: مرور مطالب علاوه بر ذخیرهسازی و نگهداری آن، سبب فهمیدن بهتر نیز میشود. فهمیدن هر مطلب با تکرار به موقع به دست میآید. البته برای فهمیدن برخی از دروس علاوه بر مرور میبایست تمرین و تست مناسب در زمانهایی با فاصلهی معین انجام پذیرد. بسیاری از دانشآموزان فکر میکنند میتوانند با یک بار خواندن دروس البته با دقت و تمرکز فراوان، آن درس را خوب یاد بگیرند ولی این اتفاق نمیافتد و در کمال تأسف مطالب خوانده شده غالباً پس از مدتی به فراموشی سپرده میشود. بهتر است هر درس را چند بار در فواصل معین و البته با حجم کمتر، مرور و تمرین کرد تا خوب فهمیده شود. 6- تسلط بر درس: مرور صحیح و به موقع اغلب به تسلط در تست زدن در سر جلسهی آزمون منجر میشود. تکرار و تمرین به اندازهی کافی هر مطلب باعث میشود که آن مطلب ملکهی ذهن ما شود. هر مطلب چگونه باید مرور شود؟ 1- مرور مطالب مطالعه شده شامل کتاب، جزوه و خلاصهی درس: بهترین روش مرور این دسته از مطالب، مرور مرحلهای با فواصل منظم و افزایشی است. هر بار مطلبی خوانده شود، پس از 10 دقیق شروع به فراموشی میکند. پس بعد از خواندن هر درس جدید لازم است آن درس دوباره مرور شود. این مرور حتی با نگاه کردن به جملات و کلمات کلیدی، پاسخ دادن به پرسشهای انتهایی درس و یا نوشتن خلاصهی درس حاصل میشود. روز بعد از مطالعه، مرور دوبارهی مطالب خوانده شده لازم است.  این مراحل مرور باید در فواصل یک هفته بعد از آن، یک ماه بعد از آن، یک هفته و چهارماه بعد از آن یک ماه، دوباره تکرار شود تا آن مطلب به خوبی در ذهن ما ثبت شود. نمودار زیر اهمیت مرور با فواصل منظم و افزایشی را در به تعویق انداختن فراموشی نشان میدهد. 2- مرور تستها: تستها به دو دستهی کلی تست تحلیلی و تست زماندار تقسیم میشود که لازم است در فواصل بین مرورهای مباحث مطالعه شده، زده شوند. مثلاً بین مرور روز بعد و هفتهی بعد از آن، تست تحلیلی زده شود و مقدار دیگری تست تحلیلی نیز در فواصل مرور هفتهی بعد و مرور یک ماه بعد از آن انجام پذیرد. موقع تست زماندار نیز حدوداً بین مرور ماه بعد و مرور چهارماه بعد از آن میباشد. در هر بار تستزنی لازم است تستهای علامتدار قبلی نیز مرور شود. قبل از هر آزمون آزمایشی، بهترین زمان مرور غلط و نزدههای آزمونهای آزمایشی قبلی است و پس از هر آزمون آزمایشی نیز مرور غلط و نزدههای همان آزمون لازم است. 3- واژگان، اصطلاحات، فرمولها، تاریخ ادبیات نیز باید در فواصل منظم و افزایشی مانند یک روز بعد، سه روز بعد، هفت روز بعد؛ پانزده روز بعد و سی روز بعد مرور شود و در هر مرحله، اگر آن واژگان یا اصطلاحات فراموش شد، دوباره در مراحل پنجگانهی حفظ قرار گیرد  [ یکشنبه بیست و یکم اسفند ۱۴۰۱ ]  [  ]  [ رضا عابدی ]  
 پیام نوروز این است  [ یکشنبه بیست و یکم اسفند ۱۴۰۱ ]  [  ]  [ رضا عابدی ]  |  | |
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||